יום חמישי, 28 ביולי 2016

מעלים עוד הילוך

בפוסט הקודם כתבתי על מערכות הילוכים מעולם הכביש
עולם השטח פשוט ומסובך יותר כאחד
פשוט מאחר וכיום יש רק שני יצרנים משמעותיים בשוק
וזאת אם נתעלם מיצרנים עלומי שם שמיצרים מערכות לאופני מדבקה
ודווקא בגלל שמדובר בשני יצרנים בלבד
שני יצרנים שמציגים גישות שונות מאד , כל אחד מהשניים מחפש את הנישה שלו, מנסה לשפר עוד משהו עבור סיגנון רכיבה כזה או אחר


ההיסטוריה של מערכות השטח היא קצרה יחסית
כ 12 עד 15 שנים
עד לפני 5 שנים לערך כמעט כולם רכבו בתצורת 3X8 או 3X9, תלוי כמה היית מוכן לשלם על המערכת
Sram היו הראשונים לייצר של 2X10, מערכת ה XX שלהם הייתה פורצת הדרך, מערכת שהושקה בהפתעה ואחרי הליך פיתוח סודי מושקע שהותיר את המתחרים פעורי פה, במקביל נכנסו גלגלי ה 29 אינץ' והתחברו בצורה מעולה לתצורה החדשה שכללה שימוש ביחסי העברה שנראו קלים יותר, הוויתור על גלגל השיניים 44 בקראנק איפשר את העברת המעבר לתצורת דאבל או בוואירציה שנלקחה מעולם הכביש קומפקט
Shimano לא נשארו מאחור והחלו לפתח מערכות נישה , מערכת הילוכים יעודית לרכיבת שבילים, מערכת יחודית לרכיבת דאון היל וכו...........
המהלך הבא של Sram היה הכנסת הקלאץ' כסטנדארט במעביר האחורי, מה שאיפשר שמירה טובה יותר על מתח שרשרת,
כפועל יוצא של מהלך זה זכינו למערכות ה 1X10 וזמן קצר לאחר מכן למערכות ה 1X11
גם כאן ביצעה שימנו ישור קו והמשיכה בגישה הנישתית ליצירת התאמות מדויקות יותר לכל נישה ונישה, זו גם הסיבה שקשה מאד ליצור השוואה ישירה בין דגמי המערכות של שני היצרנים

Sram הוסיפו בימים אלו את מערכות ה 1X12 שמכונה Eagle , יש לה שתי נגזרות בהתאם לסוג השימוש, לא פחות מכך מענינת ההשפעה שתהיה דווקא על דגמי מערכות הכביש
ועוד יותר , מתי יגיעו מערכות ה 1X13 ........

Shimano לא נשארו חיבים והרחיבו את קו דמי המערכות האלקטרוניות גם לדגמי השטח, גירסאת Di2 הופיעה במערכות הXtr והXt,


אז אחרי כל ההקדמות
הגיע הזמן לקצת נתונים ודגמים של ממש
מאחר וכפי שכתבתי למעלה ההשוואה הישירה היא מורכבת מאד, הנתונים יוצגו בבצורה של משפחות מערכות עם הסברים לגבי התאמות ספציפיות


מערכות Xc - קרוס קאנטרי
Sram, הציגו את מערכות ה XX-Eagle בתצורת 1X12
תחתיה נמצאת הגירסא הקודמת של מערכת הXX1 בתצורת 1X11 ותחתיה נמצא מערכת ה XX המקורית מערכת שנחשבה פורצת דרך, בתצורת 2X10 וכיום משמשת מערכת הכניסה של Sram לעולם ה Xc התחרותי


Shimano מהצד השני הציגה את מערכת ה Xtr Di2 - מערכת אלקטרונית למהדרין שפועלת בתצורת 2X11
וכדי שתהיה קצת היררכיה, תחתיה קיימת מערכת הXtr המכאנית,מערכות זו מציגה אופציות ל 1X11 כמו גם 2X11 


עולם רכיבת המרתון הוא למעשה התאמה של המערכות התחרותיות לעולם הגדל והולך של רוכבי Xc למרחקים

Sram מציגים את אותה תפיסה תוך ביצוע התאמות לסגנון זה
בראש הפירמידה נמצאת מערכת ה XO-Eagel בתצורת 1X12
מעט תחתיה נמצא ה XO1 בתצורת מערכות 1X11
ומדרגה נוספת מטה נקבל את הX0 בתצורת 2X10,
לכבוד שנת 2016 הוסיפה לה Sram גירסאת 1X10 וזאת בהתאם לגישה של Sram שמשאירה אותנו עם גלגש אחד בלבד בקראנק

Shimano מיקמו בקטגוריה זו אתל סוס העבודה שלהם
מערכת ה Xt, בראש עומדת גירסאת ה Di2
שמסוגלת לעבוד בכל את מן התצורות 1X11, 2X11, 3X11
מאפיין יחודי של מערכת זו הוא השימוש בידית הילוכים אחת בלבד לכל התצורות ותוספת של צג נתונים עבור הרוכב
תחתיה נמצאת מערכת ה Xt המכאנית, גם כאן עומדות 3 תצורות ההילוכים המדוברות 
 1X11, 2X11, 3X11
מבחינת Shimano אגב אפשר היה להסתפק במערכת זו ולכסות עימה את כל התצורות הנדרשות 


לרוכבי ה Am ולמעשה גם לסגנותו ה  Down Hill ולמעשה לשאר הסגנונות לקחו Sram את המערכות הקודמות שלהם
עדכנו והוסיפו
מערכות ה X1 שהביאה את גישת ה 1X11 להמונים
מערכות ה Gx ו Nx בהתאמה שתיהן מערכות שהחלו כ 1X10 והפכו ל1X11 במחירים נמוכים מעט יותר ועם משקל רכיבים גבוהה יותר בצורה זניחה
תחתיהן ממקומות מערכות ה X9 וה X7 , שתיהן בתצורה 2X10
לכבוד 2016 עודכנה מערכת הכניסה X5 ל 2X10

לאופני ה
DownHill והפרירייד מתעקשים ב Sram
להמשיך ליצר את ידיות ההילוכים מסוג GripShift
אין ספק שמדובר ביכולת העבת הילוכים מהירה במיוחד
מצד שני, כאן גם נגמרים הייתרונות שלה וכן אין הרבה מה להרחיב עליה, ידיות אלו עובדות עם מעבירי הילוכים אחורים ממספר רב של דגמים ולעיתים אף מתחברות בצורה מעולה למעבירי הילוכים של המתחרה מיפאן


ונעבור ל............
Shimano הציבו בראש תחום המערכות הרבגוניות את מערכת ה Slx, היא קיימת הן בגירסאת 2X11 ו 3X11
כמו גם בגירסאת 2X10 ו 3X10
מעט תחתיה נמצא המערכת המיתולגית של Shimano הDeore, זוהי למעשה המערכת שפרצה את מחסום ה24 הילוכים, ולמעשה כמעט ולא שונתה מאז, למעט הוספת עוד קליקים בידית ההילוכים הימנית
התצורה הקלאסית של 3X10 בתוספת 2X10 כדי לישר קו עם Sram

לאופני הכניסה השאירו Shimano שני שמות מהעבר
Alivio ו Aceraשתי מערכות ישנות יחסית ואמינות כמו פוקסווגן חיפושית משנות 50 של המאה הקודמת, שתיהן בתצורת 3X9 האמינה והמיושנת

ל Shimano יש גם מערכות יעודיות לרכיבת DownHill  , מערכת ה Saint , תצורת 1X10 בעלת רכיבים עמידים בהתעללות מאסיבית, כושר שרידות של טנק מרכבה......

גם לרכיבת פרירייד יצרה Shimano מערכת מיוחדת
הכירו את ZEE מערכת שבנויה להתעללות פיזית
תצורת 1X10 ועמידות של טנק , זה

לסיכום
עולם מערכות השטח רחב הרבה יותר ממערכות הכביש
וזאת בשל מגוון רב יותר של סגנונות רכיבה
מקווה שהצלחתי לעשות מעט שדר בבלאגאן שקים בעולם המורכב הזה
בקרוב אוסיף מאמרים לגבי יחסי ההעברה וכיצד יכול רוכב לבצע שינויים קטנים במערכת קיימת כדי להתאימה לצרכיו הוא

שרון :-)


ומילה אחרונה כרגיל
תנו Like לדף הפייסבוק של הבלוג



תגובה 1: